به نام خدایی که روشنی بخش اذهان و فریادرس مظلومان به درازای تاریخ است…
اینجا که تاریخ نه در لابلای صفحات کتابها، که در پیش روی انسانهایی در خون تپیده خوانده میشود، اینجا که دستها نه فقط اهل علم و قلم که اهل درد نیز هستند، مدالهای بیداری، تاریخساز میشوند :
پویش «مدال بیداری» با هدف حمایت و اعلام همبستگی معنوی و اخلاقی با مردم مظلوم غزه و ادای دین انسانی و مسئولانه به فعالین و حامیان جریان مقاومت در سطح بینالمللی شکلگرفتهاست. در این حرکت، جمعی دردمند و دغدغهمند از نخبگان و مدالآوران المپیادهای علمی، با اهدای مدالها، افتخارات و دستاوردهای علمی خود، به عنوان نمادی از ارزشمندترین دستاوردهای حیات علمی و تخصصیشان، حمایت خود را از حقانیت مقاومت مردم غزه و ایستادگی در برابر ظلم و جنایتهای رژیم کودککش صهیونیستی اعلام میدارند.
این حرکت، برآمده از باور عمیق نخبگان به مسئولیت اجتماعی و انسانی خویش بوده و حرکتی است خودجوش و برخاسته از اعماق وجدان بیدار جامعۀ نخبگان ایران که با درکی تاریخی از عصر حاضر، رسالت خویش را در قبال بشریت معنا میبخشند. علم و افتخار، هنگامی معنا مییابد که در خدمت عدالت، انسانیت و ایستادگی در برابر ستم باشد و اکنون، این مدالها و افتخارها باید به سلاحی در مقابل ظلم و سپرهایی نورانی برای مظلومان بیدفاع مبدل شوند. مدالها اینبار بر گردن افرادی آویخته میشوند که بانگ رسای «مقاومت» در جهان امروز هستند.
این پویش، تبلور نگاه انتقادی نخبگان به نگرش رایج و منحط دنیای غربی به نسبت میان تخصص، دانش و مسئولیت اجتماعی است. اینجا «علم برای علم» و «دانش منقطع از زیست جهانی بشر» معنایی ندارد. آیا با این ظلم آوار شده و ظلمت روا شده بر سر کودکانی که تنها گناهشان «بودن» است، باز هم میتوان خود را سرگرم دانش و تخصصی کرد که به جهان پیرامون خود نابینا شده است؟
بر خلاف نظام جهانی دانش، که اغلب در خدمت گفتمانهای مسلط است و در خدمت تولید و افزایش ظلم و نابرابری قرار دارد، هرگونه معرفت علمی وقتی از دایرۀ انضمامی زیستجهان انسانی جدا شود، بیتردید موجب «ازخودبیگانگی آکادمیک» خواهد شد. این حرکت، مدالهای علمی را نه به مثابۀ نشانهای فردی بلکه به عنوان سرمایههایی اجتماعی مینگرد که باید در خط شریف مبارزه علیه ظلم و دفاع از مظلوم به کارگرفته شوند.

بر خلاف نظام جهانی دانش، که اغلب در خدمت گفتمانهای مسلط است و در خدمت تولید و افزایش ظلم و نابرابری قرار دارد، هرگونه معرفت علمی وقتی از دایرۀ انضمامی زیستجهان انسانی جدا شود، بیتردید موجب «ازخودبیگانگی آکادمیک» خواهد شد. این حرکت، مدالهای علمی را نه به مثابۀ نشانهای فردی بلکه به عنوان سرمایههایی اجتماعی مینگرد که باید در خط شریف مبارزه علیه ظلم و دفاع از مظلوم به کارگرفته شوند.
پویش «مدال بیداری» با اتکا به اصول 3 و 154 مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدالت گستری و حمایت از مبارزۀ مستضعفین جهان و همسو با کنوانسیونهای بینالمللی حقوق کودک، مادۀ 1 اعلامیۀ جهانی حقوق بشر مبنی بر برابری ذات تمامی انسانها، قطعنامۀ 2728 شورای امنیت و منشور حقوق بشر اسلامی، ضمن اعلام برائت از جنایات رژیم صهیونیستی بر ضرورت بیداری وجدان جهانی و همافزایی نخبگان در حمایت از مظلومین جهان تأکید میکند. در سطح بعدی، قصد بر این است که با بهرهوری حداکثری از ظرفیتهای این اقدام بصیرتافزا در قالبهای مختلف رسانهای و فرهنگی، همصدایی جریان نخبگانی با مردم بیدار و آزادیخواه جهان نمایان گردد.
یقیناً ظرفیت عظیم نخبگان جهان خواهد توانست غزه مظلوم را در ابعاد رسانهای، حقوقی، سیاسی و اقتصادی یاری بخشد. بنابراین، با عنایت به مسئولیت خطیر اهالی دانش در قبال کاربرد سیاسی و اجتماعی علم و همچنین تاکید بر همبستگی فرامرزی و انسانی متخصصان و نخبگان، این پویش همراهان خود را در مقیاس جهانی و از میان تمام کنشگران و یاریگران غزه فرامیخواند.
تو مگو همه به جنگاند و ز صلح من چه آید؟
تو یکی نَهای هزاری! تو چراغ خود برافروز…
تو مگو همه به جنگاند و ز صلح من چه آید؟
تو یکی نَهای هزاری! تو چراغ خود برافروز…
